Třetí pohlaví

31. srpna 2008 v 22:10 | ER
"Jsem třetí pohlaví, ne muž snažící se být žena. Je to problém vaší společnosti, že rozeznáváte pouze dvě pohlaví." (Hidžra Mona Ahmed).
Francouzská filosofka a feministka Simone de Beauvoir označila ženy jako druhé pohlaví - chtěla tím radikálně vyjádřit druhořadé místo žen v hierarchii dvou pohlaví. Možná radikálnější je ale nabourat samotné vnímání právě dvou pohlaví, které západoevropská společnost zná. Setkáváním s jinými kulturami a jejich dělením světa se ale ukazuje, že dělit lidi jen na muže a ženy je poněkud omezující. Lidem, kteří stojí někde mezi kategoriemi žena a muž, nebo zcela mimo ně, se někdy říká třetí pohlaví.

Někdy mi připadá, že náměty na přemýšlení ke mně přicházejí v houfech - vždycky na totéž téma narazím v krátké době na velice různých místech. S třetím pohlavím se tyhle houfy indicií vynořily jednak z knížky Leily Rupp Vytoužená minulost, kterou doporučuji, a jednak z dokumentu o fakaleitech v televizním pořadu, kde bych to čekala nejmíň - v Objektivu České televize.
Fakaleiti z malého pacifického království Tonga jsou lidé naplňující pojem třetí pohlaví, ovšem reportáž to naťukla jen velice zlehka. Jsou to muži, které odmala rodiče vychovávají jako dívky, a oni prostě pak vypadají, mluví a gestikulují jako ženy. Dokonce pořádají soutěže krásy. Chápou se ale jako ženy? Žijí pak s ženami, muži, nebo jinými fakaleity? Jak se propojí ženské a mužské role s identitami a sexualitou? To už v reportáži nebylo. Začala jsem to tedy zjišťovat sama.

Fakaleiti

Tonga je malé království v Polynésii. Když do Tichomoří poprvé Evropané přišli, prožívala Evropa období romantismu, a tak jim polynéské kultury "ušlechtilých divochů" se zdály být rájem na zemi. Nicméně, ke srážce kultur došlo brzo - ve chvíli, kdy křesťanskou morálkou nasáklí Evropané uviděli poněkud nenucené sexuální chování Polynésanů. Misionáři tedy měli na čem pracovat.
Dnes je Tongo v podstatě křesťanskou zemí, přesto se tu - podobně jako na jiných Polynéských ostrovech - zachovalo něco, co v západním křesťanském pojetí světa nemá místo: třetí pohlaví. Na Tongu takovým lidem říkají Fakaleiti, což znamená "jako žena". Fakaleiti jsou muži, kteří se chovají a oblékají žensky - tedy žensky v tonžském smyslu. Hodně mluví a používají výrazná gesta a mimiku, což je maskulinním mužům na Tongu cizí. Vykonávají ženské práce. Také se líčí a češou, nosí vycpaná prsa a krátké sukně a dokonce mají každoroční soutěž krásy Miss Galaxy Pageant . Údajně navazují více milostných vztahů, než biologické Tonžanky. A také jsou mnohem odvážněji a "západněji" oblečené.
Fakaleiti jsou z našeho pohledu zženštilí muži, jejich identita ale automaticky nevypovídá nic o jejich sexualitě, jak jsme to zvyklí spojovat v naší společnosti. Nejde o gaye v našem smyslu. Protože fakaleiti jsou třetí pohlaví, jsou heterosexuální ve vztahu k ženám i k mužům. Někteří se žení se ženami a žijí jinak docela běžný život. Někteří se považují za ženy a chtějí za partnera muže (tito muži jsou vnímání jako heterosexuální). Mezi sebou se obvykle nepárují.
Často se říká, že fakaleiti se chlapec stane tak, že jeho rodiče mají příliš synů a málo dcer, a potřebují nějaké dítě, které by vykonávalo ženskou práci. Fakaleiti ale jsou i z rodin, které mají hodně dcer. A navíc, není jisté, zda rodiče chtějí, aby se jejich dítě stalo fakaleiti. Postoj k fakaleiti je totiž dnes ambivalentní - od útoků a zesměšňování, přes toleranci až po obdiv za jejich krásný vzhled a krášlicí schopnosti. Podle novinářky Blanche Poubelle mají rozporuplné vnímání třetího pohlaví v tonžské společnosti asi na svědomí křesťanští misionáři. Fakaleiti a vztahy s nimi považovali za hříšné a snažili se je potlačovat. Proti fakaleiti postavili mačismus. Extrémní pól mužskosti se tak někdy projevuje ponižováním, znásilňováním a bitím osob třetího pohlaví.

Hidžry/ hidžrové

Dalším příkladem třetího pohlaví jsou hidžry v Indii, Pakistánu a Bangladéši. Na úrovni biologického těla se jedná o muže, oboupohlavní jedince nebo kastráty. Jejich genderová role je ale podobná té ženské: nosí ženské šaty, účesy a doplňky, chodí, mluví a gestikulují jako ženy. Sexuální vztahy navazují s muži,, někdy s nimi uzavírají manželství. Říkají si ženskými jmény. Na indickém subkontinentě jich je podle wikipedie pět až šest milionů.
Svůj původ odvozují od Ardžuny, hrdiny eposu Mahabharata, který v příběhu rok žije v přestrojení jako eunuch u králova dvora. Je oblečený jako žena a tančí a zpívá a vystupuje na svatbách a oslavách narození - stejně jako dnešní hidžry.
Hidžry žijí v komunitách, kde učitel vede své žáky, aby se z nich postupně staly hidžry - přijaly ženskost. Někdy tento proces zahrnuje i kastraci, ale procento kastrovaných je neznámé (ale odhady jsou nízké). Nicméně, cílem hidžry není stát se ženou, jak ukazuje rozhovor jedné z nich s britskou fotografkou, které se jí zeptala, zda by nechtěla podstoupit operativní změnu pohlaví. Hidžra řekla: "Ty to fakt nechápeš. Jsem třetí pohlaví, ne muž snažící se být žena. To je problém vaší společnosti, že rozeznáváte jen dvě pohlaví."
Pozice hidžry ve společnosti byla také poznamenaná kontaktem s evropskou kulturou. Britská nadvláda jim zpočátku přiznávala tradiční legitimitu, později už nechtěla podporovat jejich "ohavnosti". Ani dnes není jejich pozice lehká. Ačkoliv vystupují na narozeních a svatbách, nemají jinak příliš možností obživy. Někdy je to žebrání a prostituce nebo vybírání daní. Často čelí diskriminaci v nejrůznějších oblastech života a násilí.

Lidé dvojího ducha čili berdašové

Známým a dobře popsaným fenoménem jsou berdašové - třetí pohlaví v kmenech původních obyvatel Severní Ameriky. Jiné, přijatelnější označení ale je lidé dvojího ducha (two-spirit people), pojem berdaš je někdy vnímán negativně. Slovo berdaš totiž pochází z perštiny a označuje zženštilého poddajného muže v homosexuálním vztahu. Evropští kolonisté si tak po příchodu do Ameriky vypomáhali jim známým termínem pro označení nové skutečnosti, kterou obvykle považovali za velice hříšnou a zvrácenou.
Lidé dvojího ducha žili v různých indiánských kmenech, například u Navahů, Lakotů nebo Černonožců. Zdokumentováni jsou asi u 150 indiánských kmenů. Obvykle šlo o muže hrající ženskou roli a vykonávající ženské práce, ale jsou známy i případy ženských berdašů, hrajících mužskou roli. Muži se oblékali jako ženy, vykonávali "ženské" práce a činnosti a navazovali sexuální vtahy s maskulinními muži. Ženy nosili mužské oděvy, dělaly mužské práce a braly si za manželky femininní ženy. Sexuální vztahy s lidmi dvojího ducha nevypovídaly nic o sexualitě osoby, která do nich vstupovala. Takový vztah se také lišil od vztahů lidí opačného, ale i stejného pohlaví. Prostě šlo o třetí pohlaví, k němuž se vázaly specifické významy i slovní označení.
Berdašové byli dobře přijímanými členy společenství, a někdy se jim přiznávaly i zvláštní spirituální schopnosti. Bylo to právě proto, že uměli prostupovat skrze světy jednotlivých pohlaví. Dávali jakési oprávnění či požehnání od sil působících mimo lidský dosah.

Širší obraz

Fakaleiti, hidžry i berdašové dokazují, že evropský model světa obývaný lidmi buď jednoho, nebo druhého pohlaví není jediný možný. Byl však prosazován tak dlouho a tak silně, že postupně zakořenil téměř po celém světě a dříve samozřejmé, odlišné systémy sexuálních kategorií označil za zvláštní, nepřirozené ba i hříšné a zvrácené. Nepřípustnost třetího pohlaví se ukazuje také v jazyce - kupříkladu v češtině je nemožné o člověku mluvit, aniž bychom mu připsali nějaké pohlaví. Nicméně, i v evropské a americké historii nalezneme příklady lidí, kteří se nevešli do těch dvou ohrádek ženské a mužské identity. Moc hezky o tom píše právě Leila Rupp. Jedna z klíčových myšlenek její knihy je podle mě to, že bychom měli být velice opatrní při hledání nějakých souvislostí genderové role či identity se sexualitou. Ne každý muž, který se chová "žensky", je "homosexuál". Koneckonců, odkud víme, že to je muž?:)

Zdroje:

Rupp, Leila: Vytoužená minulost. One Woman Press, Praha 2001.
Poubelle, Blanche: Fingering Machismo. Guidemag. http://www.guidemag.com/magcontent/invokemagcontent.cfm?ID=4CFE923C-4559-4468-B8017560C17A353B
Herdt Gilbert (ed.): Third Sex, Third Gender: Beyond Sexual Dimorphism in Culture and History. ukázky online na http://www.galva108.org/thirdgender.html
fotografie s hidžrami http://www.pbase.com/maciekda/hijras
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Já | 5. září 2008 v 12:58 | Reagovat

Velmi zajímavé téma. Děkuji za něj. Snad seženu knížku (o:

2 Tomáš Tomáš | 6. září 2008 v 10:07 | Reagovat

Hezký článek.

3 Kaktus Kaktus | Web | 7. září 2008 v 16:00 | Reagovat

Parádní článek, tyto věci sem ani netušil.

4 Makovec Makovec | 11. září 2008 v 12:59 | Reagovat

No, knihu Leily Rupp jsem sehnal v Levných Knihách a je fakt dobrá.

5 Dlouhatánská potvora Dlouhatánská potvora | 24. září 2008 v 20:34 | Reagovat

Páni, Emča Revoluce se zas vytáhla :)

Píšeš pořád lépe a lépe. Skvělej článek!

6 O_o O_o | 18. května 2009 v 19:36 | Reagovat

Super článek, díky!

7 regwpxjbi regwpxjbi | E-mail | Web | 29. května 2009 v 5:52 | Reagovat

6ImqGw  <a href="http://uzotqpayorwi.com/">uzotqpayorwi</a>, [url=http://ybvljfnoahvm.com/]ybvljfnoahvm[/url], [link=http://oxuhybkuadbr.com/]oxuhybkuadbr[/link], http://esndpxlljjnv.com/

8 gyslypwcod gyslypwcod | E-mail | Web | 3. června 2009 v 4:13 | Reagovat

XOCRrd  <a href="http://cuabccfdxhni.com/">cuabccfdxhni</a>, [url=http://xeklsdqmcapm.com/]xeklsdqmcapm[/url], [link=http://hxrgydqteyty.com/]hxrgydqteyty[/link], http://ifdmkxufvkrz.com/

9 anufwy anufwy | E-mail | Web | 15. června 2009 v 8:35 | Reagovat

jihBrH  <a href="http://bkohcvlrcjzl.com/">bkohcvlrcjzl</a>, [url=http://sausgqpbqmse.com/]sausgqpbqmse[/url], [link=http://mfxnfxfkwwnm.com/]mfxnfxfkwwnm[/link], http://iubiuaodstwq.com/

10 ... ... | 31. ledna 2010 v 21:33 | Reagovat

máš fakt dobrý a zajímavý články!!!!:)

11 Alena Alena | E-mail | 28. května 2012 v 20:57 | Reagovat

Děkuji, moc pěkný člínek, knížku vytouženou minulost mám už dlouho doma, znovu si ji přečtu, navíc mi článěk dal docela nakopnutí do mé absolventské práce, píšu o třetím pohlaví...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama