Vadilo mi, že ženská kapela nemá šanci dostat se bez známostí na lepší akce

5. prosince 2006 v 11:29 | Leny |  Hudba - grrrls
Rozhovor s Janou Henychovou, organizátorkou rockového festivalu Babyfest
Prvně bych se ráda zeptala, jak se zrodila idea pořádat Babyfest? Kdy a kde se konal první ročník? Jak to dopadlo?
Když jsem dávala dohromady první ročník, nesledovala jsem tím žádný bůhvíjaký záměr - vadilo mi, že se kapela jako moje, i mých kamarádek, nemá šanci dostat bez známostí na nějaké lepší akce. Pak jsem si řekla, že to jen povídáním nezměním, a protože jsem měla něco málo zkušeností z předchozích let, napadlo mě zkusit oslovit nějaký klub v Praze. Protože jsem nikoho v klubech neznala a přes manžela jsem se seznámila Terezou Fišerovou z Rock café. Slovo dalo slovo a klub byl na světě. Termín jsme si řekly někdy v zimě 2002-3 a první akci jsme naplánovali na 11. června 2003. Měla jsem termín a neměla jsem žádnou kapelu - ale věděla jsem, že mám spoustu hudebních kamarádek, které si jistě rády se svejma kapelama zahrajou.

Zajímavostí u prvního ročník byly internetové stránky. Vytvořila jsem je a jejich první verze byla něco jako inzerát na kapely. Ozvaly se většinou samé nepoužitelné - byly právě o holkách, o kterých já to dělat nechtěla. Od začátku jsem měla jasno, musí to být hlavně o ženských, co v té kapele mají podstatnou funkci. Nakonec jsem vytáhla "z hrobu" i dávno neexistující kapelu Sun Beach, které se daly kvůli mně na ten den dohromady. Další reinkarnace byla v Tao. Toy a Matahari byly v té době funkční kapely a Zaba se v tu dobu zrovna rozpadávala, ale nakonec ta vystoupila taky. Chtěla jsem, abychom nehrály jen pro prázdný sál a pro naše nejbližší, a taky, aby Rock Café na mém ulítlém nápadu netratilo. Tak jsem spustila půl roku předem několikrát reklamu formou tiskových zpráv, webů, atd. Podařilo se tam dostat díky mravenčí práci asi 130 platících a kolem stovky V.I.P. hostů. Povedlo se ani nevím jak, že už první ročník dostal image jakoby nějakého ženského "svátku". Ženský hrály na podiu, jejich partneři jim fandili, všichni pokecali a druhej den je asi pěkně bolela hlava.
Co jsem pochopila, je to především tvá osobní iniciativa. Podílí se na přípravě konkrétních ročníků nějaký "organizační tým" nebo je to tak, že ty seženeš různé lidi a každý něco udělá?
Hlavní organizační tým všech Babyfestů je jedna Jana Henychová, tedy já. První ročník to bylo trochu jinak - tam jsem ale pomocníka měla, nebo spíš spolupachatelku a duchovní tetičku akce. Byla to bubenice Martina Porkertová. Dřív jsme spolu hrály v kapelách Ester a Superfly. Tu první akci jsme dělaly napůl se vším všudy. Rok 2004 vznikla pak spolupráce s kytaristou kapely Space Billiard Ondrou Petrem. Organizace zůstala sice od tohoto roku na mně, ale díky němu vznikly trochu lepší podmínky pro kapely. V tomto roce jsme si poprvé mohli dovolit nechat udělat trička, dát aspoň něco málo peněz kapelám. Další rok - tedy 2005 mi odcestoval do Irska, přesto ale pomohl i na dálku a seznámil mě s několika svými kamarády, kteří pak byli fyzickými pomocníky na akci. Letošní rok byl asi na tom s osvětou nejhůř, ale tím, že se přestěhoval do větších prostor, se návštěvnost z průměrných 100 - 130 vyšplhala na řádově 800 lidí. Pomohly k tomu myslím i mé soukromé zkušenosti z civilní práce, kdy jsem získala více zkušeností v P.R., což je pro každou akci důležité.
Jak sháníš kapely? Jak se o nich dozvídáš?
Jsou dvě cesty - ty co znám a ty co se ozvou. Z těch "cizích" mám radost ze setkání s kapelou Stillknox. Z těch, co znám, to šlo snadněji - a občas se pak třeba kapela rozpadla nebo vyměnila lidi - a tak jsem měla místo jedné kapely hned dvě. Z těch, co se ozvali sami a ke spolupráci došlo, bych zmínila Glayzy. Z inzerátů se většinou ozvali klučičí kapely, které měli nějakou perkusistku nebo sólovou zpěvačku, o těch ale Babyfest není. Z Matahari se odtrhla kytaristka, která letos přivedla na Babyfest svou aktuální partu Bundy Tad.
Existují nějaká "kritéria" pro výběr kapel, nějaké omezující faktory (např. počet holek v sestavě)? Od jedné skupiny jsem slyšela, že jsi nesla nelibě to, když na pódiu mluvily o feminismu, ba přímo jim to zakazovala. Je to pravda? Pokud ano, proč?
Kriteria prapůvodní byly, aby to byla celoženská kapela. Velmi brzy jsem ale vystřízlivěla (nejsou lidi). Nakonec se pravidlo ustálilo na tom, aby v kapele byla alespoň jedna holka, která má výraznou pozici, je tam vidět a slyšet, hraje na rockový nástroj (bicí, el. kytara, baskytara). Poté co jsem vzala na Babyfest HardBeat Rockers s bubenicí a lidi se do mě začali navážet, proč tam ta kapela hrála, jsem ještě přidala podmínku - ženského solového zpěvu, která ovšem letos ani u Bundy Tad splněná nebyla… Už ale může být kapela, kde je třeba pět holek, a dva chlapi, ale je to celkově naprd, protože jedna hraje na klávesy a je strčená někde za bubnama, v koutečku se krčí vokalistky, kterým někdo dovolil zatřást v pár písničkách tamburinou a v popředí se tlačí vpřed nějakej samožer pánského pokolení, kterej sice zpívá pětkrát hůř než kterákoliv z jeho vokalistek, ale nepustí je k tomu.
Ad druhé téma o jak jsem "nesla nelibě že se mluvilo na podiu o feminismu" - tedy nevím - to jako měla říct nějaká kapela která hrála na Babyfestu? Myslím, že kdyby měl někdo z holek takový pocit, řekne to hlavně mě. Já jsem určitě nikdy nic nelibě nenesla, abych pravdu řekla, většinu Babyfestu jsem ani nestíhala sledovat, až na tento poslední ročník, který jsem zkoukla s týdenním zpožděním ze záznamu. Nikdy jsem nikomu nezakazovala prezetovat se na podiu, jak je mu libo, naopak jsem vždy všem kapelám umožnila, aby si v případě zájmu přinesly své propagační materiály a využily větší návštěvnosti k propagaci své kapely. Někdo toho občas i využil. Nevím, kdo bere kde, že nemám ráda feministky, kde jste to proboha vzali. Elda ze Stillknox mi zrovna nedávno v mailu napsala něco ve smyslu že tomu prd rozumim, tak bych se na to téma neměla vůbec bavit. Ajo, má právdu. Já ovšem využívám tohoto rozhovoru k prezentaci jediné myšlenky která kdy Babyfest spojovala, a to je Hudba, Žena-rocková hudebnice, kapela. Toť celé. Jediné, co nechci, je, aby akce nebyla zaměřena pouze na toto smýšlení, chci postupně dokázat to, aby se o akci dozvěděla kromě hudební především běžná populace. Při naší předchozí komunikaci mě zaujal tvůj názor, že si myslíš, že je ode mě špatné využívat holky jakože k reklamě na akci. Já je ale přece nevyužívám k reklamě, ukazuju snad fotky hudebnic v tangách?:-) Na fotky, kdy se promo staví na ženské jako takové, nemám žaludek ani já, stačí se podívat na nechutné promo kolem spolků Country Ladies, Country Sisters, atd., kdy děvčata vyhazující nohy v podvazkách s třásněma na podprdách vrzají na housličky na stole pro pohraniční Němce za pár marek. Děkuju ne, z toho se chce blinkat i kakat. Já ale musim zajistit návštěvnost a musím teda najít pojítko mezi kapelama, na kterém postavím reklamu. A protože další základní myšlenka je rovnost pro všechny kapely, nechci to ani stavět na jednom tahounovi a dalších "vycpávkách". Chci dát šanci všem. A pokud si půjčím sál, byť sponzorsky, musím vykázat návštěvnost, a taky nechci, aby se řeklo, že na akci nepřišla ani noha. Chci Babyfest dostat zkrátka do povědomí lidí, nelézt kvůli tomu nikomu do zadku a prosadit si obsazení festivalu.
Co tě vedlo k výběru mužů-moderátorů pro letošní ročník? Byla jsi s jejich výkonem spokojená?
Moderátora Jirku Pomeje vybral produkční Retra, a šlo to mimo mě. Neprotestovala jsem, protože toho člověka jsem slyšela párkrát moderovat a je to vcelku sympaťák. O žádné známější osobě, která by mediálně akci podpořila a současně chtěla vystupovat z jejího pohledu na akci neznámých kapel, nevím. Profík, který jak věřím pobavil minimálně polovinu sálu. Vilda Čok je zase můj kámoš, který hraje v kapele Bypass s mým manželem. Překecala jsem ho, aby nám vytáhl pár čísel v tombole. Známe se léta a o jeho fandění ženským v muzice vím svoje. Kdysi dokonce vzal mojí kapelu Ester na prestižní koncert do Dopravních podniků. Šlo mu o to nám pomoct, nikoho z nás nebalil, ani po nás zato nic nechtěl, prostě fajn chlap. Slyšela jsem dvě reakce, že se někomu moderátoři nelíbili. Já to zkoukla ze záznamu a spokojená jsem. Pouze v jedné chvíli myslím, že tam ulítla jednomu z nich jistá věta, která asi feministky s prominutím nasrala, ale myslím že vím, jak to myslel a že tím nemyslel nic zlého. Je těžké uvádět něco z fleku, těžké když jsi obklopena obecně vžitými demagogickými názory veřejnosti. Spíš je blbý, že ty veřejný názory jsou, nevidim osobně problém v tom, že si Vilda dělal prdel a řekl Kádvojkam, že jsou mladý hezký blabla avzápětí navázal že holky moc hrát neuměj atd… Nechci tu vířit vodu, ale vzhledem k tomu, že ten fórek, jak já to chápu, nahlásil zrovna u K2, mě to nechává naprosto klidnou a nechci tu pitvat proč (modří už vědí). Spíš bych řešila proč obecně takový blbý názory jsou. Moderátoři byli fajn a udrželi lidi v napětí, co bude. To je hlavní, a jestli pár feministek nasrali, no nevim, co na to říct, je to blbý, ale na druhou stranu je fajn že je aspoň lidi vnímali. Zrovna tak se to obratem snažili zažehlit a myslím, že se jim to povedlo, hlavně to nebylo podle mě nic až tak zásadního, aby z toho musela nějaká ženská jít rovnou skočit z mostu. Navíc ty ženský přece měly zrovna na tý akci sto šancí předvést, jestli něco dovedou, a publikum přece není stádo ovcí, dovede si udělat obrázek samo. Ten, kdo něco umí, to o sobě ví a tedy ho nemohou takovýhle věty přece rozhodit. Nasere se podle mě jen potrefená husa. Zrovna tak se mohl ten, koho se to dotklo, ohradit víc a klidně za nima vlézt na podium a říct do mikrofonu svůj názor, Vilča s Jirkou by jim to jistě s radostí dovolili, protože oba milujou nepředvídaný akce.
Můj sen by byl, aby akce moderovala holka, která třeba někdy odpadne z Babyfestu, nebude mít kapelu, prostě v tom "jede." A neuraž se, nechci ani, aby to byla nějaká holka fixovaná na feminismus. Já nechci, aby to bylo zkrátka tlačený jedním směrem, chci, aby byl Babyfest pro všechny. Čímž opět říkám nemám nic proti nim! Ale ani z toho nechci mít prezentaci feminismu. Já jsem hlavně muzikant a koneckonců feministky si mohou klidně uspořádat taky nějaký fest a tlačit si to zase po svém, když mě tam pozvou, klidně přijdu zahrát.
Jaké má podle tebe Babyfest cíle? Čeho jím chceš dosáhnout?
Mám jeden cíl - nevím sice, jestli by s ním kapely souhlasily, ale udělat vážně multižánrový fest, open air. Nalákat tam aspoň tři tisíce lidí a udělat festival, který by začal v poledne a skončil o půlnoci. Hrály by tam kapely všeho druhu, v poledne by začaly třeba holky hrající folk, klidně i ze srandy nějakou dechovku, postupně by se to táhlo přes popík, kdy by kolem sedmé večer spustily mé oblíbené bigbíťačky a zakončily by to asi Matahari nebo Bundy Tad jako nejtvrdší party. Kolem by se táhly stánky, kde by se prodávaly párky, pivo, víno, stříbro, piercing a tatoo, hair studio Joshua, originální rocková holčičí móda, korálky, kosmetika, ale i třeba struny a paličky, plakáty holčičích kapel, jejich cédéčka, fotky, knížky zajímavých autorek, třeba i robertky …V zadním V.I.P. stanu by to jelo na celodenním mejdanu a na reklamních bilboardech by byly zastoupeny nejrůznější organizace s ženskou tematikou. Za mixem by seděla zvukařka a celej mejdan by dojely Djky. Všude by byli spokojený lidi, vstupný by se podařilo udržet pod dvě stovky na hlavu a každý návštěvník by dostal při odchodu třeba cédéčko zdarma od kapely, která se mu líbila nejvíc. A hlavně by se sám snažil zjistit, kdy bude další ročník. Hele já už končím, nebo si řekneš, že Henychová je dočista blázen.
Jaký máš postoj k feminismu? Znáš hnutí riot-grrrls? Co říkáš jejich způsobu propojení hudby a feminismu?
Postoj mám asi takový, že někdo si myslí, že jsem feministka, jiný si myslí, že je nemám ráda. Pravda je taková, že vůbec nevím, co to je. O existenci vašeho hnutí znám jen z doslechu, asi díky občasnému koukání na web Stillknoxek. Lidi jsem většinou v běžném životě rozdělovala na dobrý a na kretény. Měla jsem štěstí i na lidi kolem sebe, kteří mi nikdy neházeli v muzice klacky pod nohy. Měla jsem taky štěstí na životního partnera, který celý život mě i holkám z mých kapel pomáhal - ne tím, že by mě snad učil hrát, jak si to asi dost lidí myslí, ale nikdy se mi nesral do muziky, naopak řekl: chceš hrát, přijď si na to sama. Na Babyfestu mi pomáhá technicky - třeba těm holkám, co začínají a neví co kam strčit tak v rámci neshoření aparatury se zkušený manžel-hudebník-producent-zvukař hodí.
Zrovna tak nemám problém s tim, když by mi někdo řekl, že třeba chlapi hrajou líp než holky - bohužel to tak ve většině případů je. Ale mám na to oblíbenou odpověď - těch pár holek, co hraje, skoro všichni znají. O všech klučičích kapelách se to říct nedá. A doba, kdy to kapela s holkou stavěla na holce, je naštěstí dávno pryč - vzniká dost smíšenejch kapel. Kluci se naučili holku v kapele respektovat jako člena skupiny a ne jako pipku, který dovolili hrát v koutku. Jenže - já ti povím kde ten problém je - je to hlavně v těch holkách.Důležité je se sám to té utiskované role neházet. Já jsem už teď trochu při zemi, už nevyhazuju s baskytaristkou opilce obtěžující ženskou v autobusu ze dveří na chodník ani nezkopávám otrapy z podia, kteří mi vlezli za mikrofon. Snažím se to spíš řešit slovně - a kde to nejde, tak holt musim přitvrdit. Co je feminismus, nevim a vystačila jsem si celý život i bez něj, čímž samozřejmě neříkám, že bych si nevážila holek, které na rozdíl ode mě ví, co to je, a žijou tím. Každý má hlavně žít, jak si přeje, dělat, co ho baví, s těmi, co ho baví. Život je hrozně krátký na to, abychom ho tu promarnili.
Jaký má smysl zakládat dívčí/ženskou kapelu? Mají se takové snahy nějak výrazněji podporovat, nebo se tomu má nechat volný průběh a pokud holky nebudou samy od sebe zakládat kapely, smířit se prostě s tím, že to tak je?
Já myslím, že zakládat cíleně dívčí či ženskou kapelu má určitě smysl, pro ty, co se chtějí na tom naholit nebo mít pěkně vyladěné ego, že to dokázali. Nafotit je s minisukněma, ve westernovejch oblečkách a ranec eur je za večer doma. Holkám pak rozdaj pár peněz, ty jsou rádi, že si zahrajou, a třeba ani nemají potřebu samy hrát něco jinýho. Dobře se tomu dělají fotky, děvčata se zasmlouvujou, vyhrožuje se jim soudama, hrajou odrhovačky stokrát omletý country, beatles, rokenroly, natřásaj přitom kejtama v bílých třásňových šatečkách, občas do minidisku něco přitroubí live a diváci jsou na večírkách při pojídání grilovaných kuřat spokojený. U bigbítu to tak naštěstí není. Troufám si po letech zkušeností říct, že holčičí kapely vzniknou proto, že se zkrátka holky kamarádky dají dohromady. A když se jim chce, přiberou kluka. Neřeší to. Celodívčí kapely jsou ale lepší - tedy pokud v nich nejsou lesby. Myslím, že většina důvodů rozpadů kapel jsou kapelní vztahy, chození a rozchody. Anebo i jednostranný vztah. Pokud ty lidi včas nevychladnou, může ta kapela po "defragmentaci" sice chvíli vydržet, ale zpravidla jeden z aktérů odejde, naoko pro jiný důvod.
Jaká je tvá nejoblíbenější hudební skupina nebo interpret?
Přiznám se, že poslední dobou nemám vůbec čas na cokoliv. Ale na čem jsem poslední dobou hodně ulítla, byly Rasmus. Obecně mám ráda cokoliv rockového, co je písnička, ale zrovna tak se mi líbí občas i popík - třeba teď mám zážitek z koncertu Bryana Adamse. Taky mám ráda kapely se zajímavýma zpěvačkama, co se mi dost líbilo byla Joan Osbourne, Sheryl Crow, Alanis Morissete, dostalo mě i poslední album od Anastacie, škoda, že se po všech jmenovanných poslední dobou slehla zem. Živočišnost se mi zas líbila u Joan Jett nebo Courtey Love a líbili se mi i Guano Apes, ale spíš ty pasáže, kde zpěvačka zpívá a neřve. Z mediálně tlačených zpěvaček bych ještě zmínila Pink, u které jsem se stále se svým já neshodla, jestli se mi líbí nebo ne. Její produkce na posledním CD mi připadá jako póza, to už víc věřím projev i popíkářkám jako Britney Spears, ty to alespoň "myslí upřímně" a umí víc zpívat. Z českých zpěvaček se mi vždy líbil nenucený a přirozený výraz Blanky Šrůmové, Anny K. nebo Ivy Marešové. No - jedna z těch, kdož mě kdysi inspiroval, že bych mohla hrát, zpívat a skládat, byla Zuzana Michnová. Balancuju celý život mezi folkem a rockem a Marsyas byl takový folk s rockovým nádechem… snad ještě závěrem svýho ukecanýho vyjádření zmíním kapelu z Babyfestu. Holky, které to staví na bezprostřednosti, na nic si nehrajou, oni jen hrajou. Jejich projev má drajv a když nepočítám hosta večera a jeho instrumentálně profesionální výkon, po shlédnutí záznamu si dovolím konstatovat, snad mi ostatní kapely prominou, že z těch "holčičích" kapel odvedly nejlepší výkon, jak co do ladění,tak sehranosti, s nábojem a rockovou elegancí a přitom všem s perfektní image. Tahle partička mě před lety vůbec nezaujala, a když, tak jenom jako fajn holky. Udělaly za pár let obrovský skok směrem nahoru v tom, co mohou divákům nabídnout, a přitom všem jsou to skromný lidi. Ta kapela, o které je tu řeč, je Stillknox a já jim hrozně moc přeju, aby se jim podařilo, že si jich konečně nějaký vydavatelství všimlo, dalo jim za producenta někoho, kdo je zvyklý tuhle muziku poslouchat a nebude z nich chtít udělat ulízaná děvčata do časopisu Spy, ani je nebude chtít strkat do Prima vařečky, ale vezme je tak, jak jsou, s jejich drajvem, s jejich písničkama ve tvaru, jakém si je uplácaly, a natočí jim pořádnej klip a trochu je vytlačí nahoru
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 zuzana stillknox zuzana stillknox | 8. prosince 2006 v 4:50 | Reagovat

Já chcíííí do prima vařečkyyyyyyyyyyyyy!!!!!

2 Atlet Atlet | 8. prosince 2006 v 8:23 | Reagovat

Podle poslednich zprav na bonzbloku Stillknox je Zuzana predevsim kucharka nez zpevacka, takze sup s ni do Prima varecky ! :o)

3 jarel jarel | 22. ledna 2007 v 15:51 | Reagovat

Tohle je taky debilita. Vy jste něco jako rasistky, akorát že nesnášíte muže. Vždyť přece i chlapská kapela se nemá šanci dostat na lepší akce bez protekce, tak co to tady kvákáte?

4 Bouben Bouben | 27. ledna 2007 v 15:42 | Reagovat

možná že kdyby byly opravdu dobré, tak se dostanou i na velké akce:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama