Prosinec 2005

Skinhead girls I. - historie

17. prosince 2005 v 14:36 | Tonka Šibenice |  Číslo 9 - Subkultury a patriarchát
Jestliže se v tomto čísle zabýváme tím, jak nejrůznější subkultury odrážejí všudypřítomný patriarchát, není možné vynechat z jejich přehledu skinheads, kteří i u nás začínají tvořit čím dál tím početnější a viditelnější součást subkulturního světa. A vzhledem k tomu, že jsme časopis feministický, zaměřím se především na ženskou část této subkultury: skingirls, rennies, byrds či chelseas, ať už je budeme nazývat jakkoliv. Přesto je nutné alespoň zčásti nastínit historii celé skupiny, neboť právě z ní mnoho přetrvávajících stereotypů pramení.
Mým původním záměrem bylo zjistit o nich co nejvíce informací, jejich historií, názorovými proudy, rozdělením na skupiny počínaje a barvou tkaniček konče. Najít zkrátka nějaký tmelící prvek. Ale ouha - po prostudování desítek tématických internetových stránek a zinů se zdálo, že se nikde nic podobného nevyskytuje. Jakoby skingirls coby samostatně smýšlející subjekt prostě neexistovaly. Dostupné informace o nich, většinou velmi kusé, odkazují v devadesáti procentech na fotografie dívek, fotografie spokojených skinheadských párů či skinheadských matek s dětmi, nebo účesy a debaty o tom, jak je nejlépe se nechat ostříhat. Sem tam se ještě objevil i odkaz na nějakou pornostránku se skinheadskými aktérkami. Tolik tedy úvod k odrazům patriarchátu v subkultuře……

Skinhead girls II. - současnost

17. prosince 2005 v 14:33 | Tonka Šibenice |  Číslo 9 - Subkultury a patriarchát
současnost - úhel pohledu
Kdo tedy jsou dnešní skingirls, co dělají, jak se liší od svých předchůdkyň? Jak si samy myslí, že by měly vypadat a jak by se měly chovat? Jedna z definic říká, že "být skinheadem je věc přístupu".
Hledala jsem všude možně, jak se definují samy dívky. Nenašla jsem. Zato jsem našla dvě nádherné ukázky toho, jak se dvě strany dívají na jeden problém. První ukázka, kterou vám tu předložím, se týká toho, jak si někteří skinheadi - muži - představují typickou skinhead girl. Názorně ukazuje reprodukci patriarchálního smýšlení a chování v subkultuře a přejímání současných společenských kapitalistických trendů pohledu na ženu jako na objekt. Přiznávám se, že mě dost vyděsila a musela jsem s povděkem kvitovat, že české scény se tento přístup alespoň ve většině mně známých případů netýká.

Lunachicks

14. prosince 2005 v 22:56 | ER |  Hudba - grrrls
Tahle kapela pro mě dlouho byla jako sladké ovoce rostoucí na vysokých větvích. Jednou jsem ochutnala, a chtěla jsem čím dál víc, ale ať jsem hledala, jak jsem hledala, nedostávalo se.
Věděla jsem, že jsou to opravdické riot grrrls, feministky jak se patří, které navíc ještě umějí skvěle hrát, jsou nápadité, vtipné a svoje vystoupení odehrávají ve velmi specifických oblečcích. Jako jsou třeba žlutočerné latexové sukýnky a tílka nebo maskáčové šaty - navlečené na odshora dolů pokérovaných amazonkách, co hrají pěkně rychlý punk řezaný rockem a hardcorem.

Stillknox (a Visací zámek), 8.12. Futurum

12. prosince 2005 v 23:33 | Emča |  Hudba - grrrls
Joj, čtvrteční koncert Stillknox opravdu stál za to.
Mohl za to jednak skvělý zvuk, a jednak ohromné nasazení, které kapela předvedla. Většina zahraných songů byla z nového dema, takže i pravidelnější účastnice jejich konzertů si nemohly stěžovat na stokrát omletý repertoár. A hlavně, hned od první písničky to bylo pěkně našlápnuté.

Kathy Acker

11. prosince 2005 v 22:10 | Frankie & Adrienne Eisen |  Číslo 8 - Prostituce
KAT HY A CK ER
Adrienne Eisen
Čtu si a pomalu vlhnu. To je to, co se mi stává, když se zamiluju do knížky. Andy se ptá, co to vlastně čtu. Možná, že cejtí, jak moc se mi ta knížka líbí. Nejspíš doufá, že se vzrušim víc, vodhodim čtení a ošukám ho. To už se stalo. Bohužel jediná nevýhoda knížek je, že sou bezpohlavní.

Dějiny prostituce

11. prosince 2005 v 21:37 | Kamila |  Číslo 8 - Prostituce
"Respektuji a ctím prostitutku, která ovládá říši sexuality, kam je mužům dovoleno vejít, jen když zaplatí. Ženy ze středních vrstev snižují prostitutky na ubohé oběti zasluhující laskavou pomoc a chovají se tudíž arogantně, samolibě a lživě."

Camille Paglia

Na úvod:
PROSTITUT/KA:
slovo římského původu, které označuje někoho, kdo se vystavuje kritice a nebo toho, kdo vystavuje své pohlavní orgány. V souvislosti s prodejem sexu se však začalo používat až v pozdním středověku.
Prostituce jako sociální fenomén prostupuje dějinami lidstva od nepaměti. Byla považována jak za instituci pozitivní, tak i negativní, neboť v různých dobách a různých kulturách bylo, je a bude akceptování sexu mimo rodinný rámec odlišné.
Prostituce prostoupila za dobu své existence mnoho oblastí lidské kultury. Oblast uměleckou, sociální (tu samozřejmě nejmarkantněji), mytologickou, ze které pravděpodobně vzešla, a v posledních padesáti letech začala mohutně pronikat i do sféry politické, a to díky ženskému hnutí.

Dějiny prostituce II.

11. prosince 2005 v 21:35 | Kamila |  Číslo 8 - Prostituce
sociální kontext a struktura
Vraťme se znovu do historie, přesněji do starověkých civilizací. Jak již bylo řečeno, byla zde prostituce nejprve spjata s uctíváním bohyně plodnosti. Jako prostitutky tedy z 90% fungovaly chrámové kněžky. U babylónských kněžek bohyně Ištar se navíc věřilo, že svými masážemi dodávají energii, svým dotykem léčí pohlavní choroby. Navíc učily muže společenskému chování, což byla jistě činnost záslužná. V Egyptě kult plodnosti chyběl, proto zde nebyla ani prostituce tak významná, ale přesto kněžky působily v chrámech bohyně Isis - vlídné bohyně mateřství. Kněžky si vůbec nežily špatně, jedna si dokonce ze svých výdělků nechala postavit pyramidu. Právě s nedostatkem ženských božstev a jejich kněžek začala v Egyptě prostituce pronikat do civilní společnosti, tedy do ulic, a odtud se difúzí šířila dále do starověkého světa.
V Bibli, v knize Mojžíšově, se dozvídáme, že není špatné, když muž spí s prostitutkou, ale když jí za to nezaplatí.

Dějiny prostituce III.

11. prosince 2005 v 21:29 | Kamila |  Číslo 8 - Prostituce
politika a boj proti prostituci
Odpor proti prostituci je starý jako prostituce sama a tak je téměř u všeho, co je součástí lidské společnosti. Pokud existuje něco sporného, vždy se najde někdo, kdo s tím bude nesouhlasit. V této části nás však ani tak nebude zajímat odpor přirozený, jako odpor v době, kdy již byla prostituce poměrně významnou politickou záležitostí. Přeskočíme tedy dost velkou část historie a pozastavíme se až v období humanismu.

ŠPÍNA DÁMSKÉ HYGIENY aneb Co každá menstruující žena potřebuje vědět

11. prosince 2005 v 14:19 | ER |  Číslo 7 - Menstruace
Menstruaci a s ní spojené hygienické potřeby stále zahaluje jakási clona složená z tabu a eufemismů, z frází o čistotě, bezpečí a diskrétnosti, které slýcháme v reklamách na vložky a tampony. A tak není divu, že v takovémto "klimatu" výrobci menstruačních potřeb nespěchají s tím, aby nám sdělili, jakéže nepěkné dopady to mají jejich vychvalované produkty. Mým cílem je alespoň trochu tuto oponu strhnout. Jako ženy se s problémem neekologičnosti a škodlivosti vložek a tamponů nemůžeme vyrovnat tak, že je přestaneme používat - musíme nalézt šetrné alternativy.
Musím říct, že když jsem si sháněla podklady pro tento článek, matně jsem tušila, že vložky a tampony, které používám, asi nebudou zrovna košer. Ale to, co jsem zjistila, mnohonásobně překonalo moje obavy. Zároveň jsem však objevila spoustu nadějných způsobů, jak se tomu vyhnout, a spoustu projektů v duchu "reclaim your blood", které začínáme uskutečňovat už jen tím, že o nich veřejně mluvíme.

Galerie

10. prosince 2005 v 20:45 | ER
Vidím, že se začínají rozmáhat komentáře k naší galerii. Zakládám proto samostatnou diskusi na tohle téma. A doufám, že poteče krev!
(taky přitom můžete hlasovat)

Stav blogu

6. prosince 2005 v 17:43 | Emča
Články, které tu jsou k přečtení, se víceméně všechny už objevily v tištěné podobě Bloody Mary. Blog má sloužit jako archív starších kousků i jako lákadlo a zdroj info o zinu. Zatím je to nepřehledná změť našich elaborátů z dob dávných a minulých, ale najde se tu i něco z připravovaného čísla - viz rubriky. Nicméně, vybrala jsem sem takové články, které jsou aktuální i v současné době.
Blog funguje od 5.12., takže mějte trpělivost:)))

Kdyby muži menstruovali

6. prosince 2005 v 17:24 | Gloria Steinem |  Číslo 7 - Menstruace
Co by se stalo, kdyby nějakým zázrakem najednou muži menstruovali a ženy ne?
Je to jasné: menstruace by se stala záviděníhodnou, mužnou událostí, se kterou je možno se vytahovat:
Muži by se trumfovali, jak dlouho a kolik.
Kluci by si o ní vyprávěli jako o vytouženém počátku pravé mužnosti. Tento den by provázely dárky, náboženské slavnosti, rodinné obědy a mládenecké tahy. (…)
Hygienické potřeby by byly federálně dotované a zdarma. Samozřejmě, někteří muži by rádi zaplatili za takové prestižní značky jako tampóny Paul Newman nebo Muhammad Ali či maxivložky John Wayne.

Dějiny vibrátoru

6. prosince 2005 v 17:16 | Emča |  Číslo 10 - Sexualita
Ano, ta veselá věc má skutečně svojí historii, spletitou a zajímavou, kdy byl vibrátor nejprve výhradně lékařským náčiním, později prostředkem na udržení mládí a krásy nebo multifunkčním zařízením k masážím, mletí a mixování. Vibrátory se paradoxně objevily v upjaté viktoriánské době: ačkoli sexualita, a ta ženská obzvláště, byla tabuizována, zdálo se zcela normální, že ženy chodily k lékaři, aby se jim dostalo sexuálního uspokojení, které jim doma manžel nenabídl. Teprve před pár desetiletími vibrátoru byla přiznána funkce, již však už od začátku plnil - funkce sexuální hračky, která ženám pomáhá prožít svou sexualitu.

Bloody Mary - what is it?

6. prosince 2005 v 17:03 English
Bloody Mary is a feminist zine that started in April 2000 as a autonomous feminist activity after previous project and magazines like Luna and Esbat or Wicca ceased to exist some years ago. There was quite long gap of about 4- 5 years between those and the launch of BM.
Ten issues have been published so far and the 11th issue is coming soon. Number of pages was as small as 14 (1st issue) or as high as 72 (9).
BM started as a "pure punk feminist zine" drawing its roots from punk subculture and riot grrrls feminism. Themes of articles were as various as women´s poerty, riot grrrls, comments on current political situation or experiences with sexist behaviour within the punk subculture.
The layout also followed tradition of riot grrrls zines: dyi pictures, put into text by sticking with glue, and then all that photocopied - there were only about 200 hundred (or less) copies of each issue. Bloody Mary grew up from the need to have "the room of one´s own", to have purely women´s space where to write and read about women´s issues, their bands, their art, their problems, their view of the world. Women in czech anticapitalist movent still see that in spite of claiming equality the organizations, their (male) members, and their attitudes are sexist. These days the situation is changing, not necessarily in terms of being pro-feminist, but at least women´s rights are becoming the issue. Another feminist organization - the Anarchafeminist group - has done considerable work in this field.
The editorial stuff got together on one punk concert (so the legend says) where a punk guy was bothering and sexually harassing one of the editor-to-be. Two other girls "saved" her, became friends and founded the zine.
The first aim was to publish a monthly but the editors soon found out this was beyond their limits. Period between issues became larger and larger - at present, it can be as long as one year.
Each issue is focused on one theme: pregnancy, period, female warriors, trafficking, subcultures and patriarchy, sexuality. There are also some regular columns: the beauty myth, sexists amongst us, famous woman, female artists, column called "i don´t know", loved and hated for its irony, cheekyness, and stupidity, etc. We want to offer space for young women authors and artists, so there´s a request to readers for submitting with their poetry, stories etc.in each issue.
Our present activities consist of publishing the magazine, occasional organization of gigs, we´ve made t-shirts, stickers, and patches, all with feminist themes. Two of the editors are active in local Food Not Bombs branch. Our plan is to expand our cultural-political activities and to keep rioting!
BM can be reached at bloody.mary@Safe-mail.net

Přijdou další riot grrrls? Sonda do aspektů pozice holek v hip hopové subkultuře

6. prosince 2005 v 16:23 | Emča |  Číslo 9 - Subkultury a patriarchát
Hip hop je v našich zeměpisných šířkách a délkách poměrně mladou záležitostí, nepočítám-li nějaké ty kapely, které u nás byly "za totáče". Jako subkultura a životní, módní, styl se tu rozrostl během devadesátých let a žije si svým životem, který je občas rozbouřen komerčním úspěchem nějaké jeho postavy na poli mainstreamu.
Hip hop - všichni, kdo se v něm sami/y nepohybujeme, si nejspíš vybavíme kluky v širokých kalhotách, rap a Eminema. Ale zkuste zapátrat v paměti, zda v ní najdete nějakou zpěvačku, djku nebo mc. Moc jich není. Na první i druhý pohled to totiž vypadá tak, že hip hop je "nezávislé", subkulturní vtělení hypertrofované mužskosti, jaká se v současnosti projevuje v západních společnostech. To je silné tvrzení, které, zdá se mi, platí o hip hopu obecně jako celku, ale ne nutně o všech jeho členech (zrovna tak, jako společnost není tvořena jen sumou jednotlivců).

Rockbitch - Sexuální osvobození! Tady, teď a vlastním tělem!

6. prosince 2005 v 16:09 | Emča |  Číslo 10 - Sexualita
Britská kapela Rockbitch určitě pronikla do povědomí svými "skandály". Úřady zakazovaly její koncerty, protože to, co se dělo na pódiu, se příčilo zákonům a veřejné morálce. Za jménem Rockbitch však stojí mnohem více, než jen pobuřování veřejnosti, které bylo mnohokrát označeno za pouhý marketingový tah.

Tetovaná obluda Betty Broadbent

6. prosince 2005 v 15:34 | Emča |  Číslo 11 - Móda
Tetování je dnes super sexy a třeskutě IN. Je to pro jeho rebelskou povahu. Ačkoli tak žádané, stále je něčím, co pochází z podsvětí, ze společenských vrstev, které se zásadám středních třídy smějí. Tetování tedy představuje hrozbu. Vždycky je ale možné takovou hrozbu vzít a ulámat jí zuby. Jak? Udělat z ní módu. Stejně jako před pár lety piercing v pupíku a rasta copánky, je dnes tetování módní. Kočičky s keltským motivem na ledvinách nebo ornamentálním proužkem kolem kotníku či paže jsou k vidění na každém rohu.
Jsou ale i víc praštěné ženské. Myslím ty, pro něž je tetování něčím větším - drogou, zábavou, povoláním. Taková byla i někdejší hvězda amerických obludárií - po celém těle tetovaná žena, jejíž život se vymkl z tradiční představy ženství. Dámy a pánové, přichází Betty Broadbent!

Chceš-li nás pochválit či zkritizovat, použij následující

5. prosince 2005 v 21:47 | Emča |  Kontakt
mail:
nebo zanech reakci na tomto blogu

Manifest BM

5. prosince 2005 v 21:41 Manifest čili proč a nač
Jsme kolektiv seskupený kolem zinu Bloody Mary, který vychází už od roku 2000 a snaží se šířit myšlenky Riot Grrrls.
Hnutí Riot Grrrls vzniklo v roce 1991 v USA v New Yorku a Olympii a rychle se rozšířilo po Spojených státech i Evropě. Objevilo se v nezávislé, především punkové subkultuře a bylo reakcí dívek a žen, které se zde pohybovaly, na stále přetrvávající patriarchální uspořádání, jednání i myšlení této zdánlivě svobodné scény. Ženy, které se pojmenovaly Riot Grrrls (něco jako Vzpurný holky) - "grrrls" proto, že toto slovo obsahuje mocné a vzteklé zavrčení "grrr" - začaly zakládat vlastní kapely a ziny, protože už je nebavilo být jen pasivními konzumentkami mužské hudby, obdivovatelkami mužských muzikantů a čtenářkami časopisů s mužskými tématy, která se obecně předkládají jako genderově neutrální. Riot Grrrls se setkávaly a vytvářely nehierarchické kolektivy, kde diskutovaly, vydávaly své časopisy a snažily se řešit problémy, které je trápily a o které se nikdo valně nezajímal. Jedním z velkých témat pro ně bylo násilí na ženách a sexuální zneužívání, s nímž mělo mnoho mladých dívek zkušenosti. Na základě toho se zrodila typická image RG - dětské šatičky, těžké vysoké boty, culíčky a rozmazaná rtěnka a na čele, prsou či břiše nápisy jako "kurva" nebo "děvka".
Riot Grrrls se však nezaměřovaly "pouze" na ženské otázky, šlo jim například i o práva zvířat, boj proti rasismu a homofobii.
Riot Grrrls bývaly často nařčeny z přílišného separatismu a nenávisti k mužům, což ale bylo spíše mediálním výmyslem, který znovu oživil mýtus nenávistné a agresivní feministky. Na tento "separatismus" říkáme ano i ne. "Ne" proto, že se nechceme uzavírat a protože víme, že na řešení problémů, jež se týkají celé společnosti - a genderový útlak jistě takovým problémem je -, se musejí podílet všichni členové a členky této společnosti , ne jen její jedna část. Uvědomují si to i muži s profeministickým smýšlením, a tak se vedle Riot Grrrls objevili i Riot Bois. "Ano" ale říkáme proto, že se jako ženy někdy chceme bavit o věcech, které muži neznají, a které proto někdy obtížně chápou. Proto, že chceme vytvořit atmosféru solidarity mezi dívkami, které jsou dnes spíše nuceny mezi sebou soutěžit o přízeň mužů. A také proto, že je-li celý (veřejný) svět mužský, chceme vytvářet svůj svébytný, ženský prostor, kde by zazněly naše hlasy, jež je jinak v onom "neutrálním", "všeobecném" světě slyšet jen velmi málo. Proto jsme se také v Bloody Mary věnovaly tématům jako mýtus krásy, menstruace, prostituce nebo těhotenství.
Riot Grrrls většinou pocházely ze střední třídy, byly to mladé bílé ženy, Američanky, dobře ekonomicky zajištěné, takže často neviděly problémy, o nichž začala mluvit až třetí vlna feminismu -spolu s útlakem na základě genderu na ženy působí diskriminace kvůli jejich rase a původu, věku a vzhledu, sexuální orientaci, třídnímu původu atd. My se však tyto aspekty snažíme reflektovat a uvědomovat si rozdílnost žen, a zároveň bojovat proti tomu, co je diskriminuje celkově jako skupinu.
Bloody Mary je poměrně volné a otevřené seskupení, spojuje nás odpor proti sexismu a patriarchálnímu nastavení společnosti, myšlenky Riot Grrrls a kritický postoj vůči kapitalismu a útlaku obecně. Stejně jako jiné Riot Grrrls máme blízko k anarchismu, ale ne všechny se jako anarchofeministky definujeme. Vymezujeme se proti liberálnímu feminismu a jeho pojetí osvobození žen jakožto pouhého vyrovnání nerovností mezi gendery v tom smyslu, že ženám bude umožněno totéž, co mužům. Nemyslíme si, že genderovému útlaku lze zamezit legislativními změnami, které vnímáme jen jako kosmetické. Dále se v duchu Riot Grrrls stavíme proti příliš akademizujícímu a suchému feminismu. Riot Grrrl feminismus je úzce spojen s nezávislou D.I.Y. kulturou. Jde v něm o hravost a tvořivost, chce se bavit, a přesto se stále zabývat vážnými politickými otázkami. Chceme-li vytvořit alternativu stávajícího patriarchálního, kapitalistického a ponurého světa, osvětlovaného pouze televizními obrazovkami, musí to být alternativa se vším všudy, a tedy i se zábavou.
Chceme si v sobě udržet malou vzpurnou holku, která ještě není sešněrovaná společenskými konvencemi, které se v dospělosti, když už jsou tolik zažrané pod kůži, jen těžko boří.

Bloody Mary Online

5. prosince 2005 v 20:53 | Emča
Hohohó!
Světoznámý a všude žádaný riot grrrl zin Bloody Mary konečně vstoupil do kybersvěta a hodlá si ho podmanit svým nečekaným humorem, odzbrojujícími články a vysokou úrovní intelektu i zpracování.
Riot grrrls všech zemí světa, vítejte!